2011.04.16

Ralfilezen

RALFI is een interventieprogramma voor leerlingen die langdurig traag blijven lezen en niet komen tot het automatiseren van de leeshandeling. Ik berichtte er op deze blog al eerder over. In de onderstaande video van Leraar24 zie je hoe dit programma werkt.

17:10 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: dyslexie, leesproblemen, leraar24, lezen, methodiek, ralfi, taal | |

2011.02.26

Sprint(plus): Nu met eigen, supersnelle ;-) website!

sprint(plus)Sprint(plus) is software die kinderen, jongeren en volwassenen met lees-, schrijf- en spellingproblemen zoals dyslexie helpt. Het is beter gekend als een voorleesprogramma, een programma dat gedrukte tekst omzet naar gesproken taal. Dit programma kreeg van zijn ontwerper, het Vlaamse Jabbla een eigen website aangemeten: http://www.sprintplus.be. Op deze website kan je terecht voor bijkomende informatie, vragen over de werking van het programma, updates, ... en leer je dat Sprint(plus) veel meer in zijn mars heeft dan enkel voorlezen alleen. Interesse? Vraag dan via deze website een gratis demoversie aan!

15:44 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: compenseren, ict, voorleessoftware | |

2011.02.12

Kees Vernooy over lezen

Kees Vernooy is dé leesexpert van Nederland. Ook in Vlaanderen zijn zijn vele publicaties genoegzaam bekend. Alleen, je moet Kees Vernooy niet alleen lezen, je moet hem minstens één keer in levende lijve gehoord en gezien hebben. Ik had al verschillende keren dit voorrecht. Om jullie ook een beetje van dit voorrecht te laten genieten, plaats ik nu de film die gemaakt werd van zijn inaugurale rede aan de Nederlandse Pabo (voor Vlaanderen: lees 'normaalschool') Edith Stein.

Je kunt de tekst van deze rede hier van het Internet afhalen.

11:10 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: kees vernooy, leesbevordering, leesinstructie, leesmotivatie, leesontwikkeling, leesproblemen, lezen, taal | |

2011.01.28

Sticordibank vindt navolging...

die-'s-lekti-kus vzwZonet kreeg ik een groot eerbewijs van de mensen van Letop! In hun nieuwsbrief van januari 2011 doen ze een oproep naar hun lezers om hun voorbeelden van goede sticordimaatregelen toe te sturen om ze op hun website te plaatsen. Een goed initiatief vindt dus navolging. Alleen is het jammer dat op die manier alle informatie weer verspreid wordt, terwijl het mijn bedoeling was alles te centraliseren. Maar goed, de kinderen kunnen er maar wel bij varen.

20:00 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: die -s-lekti-kus vzw, letop | |

2011.01.23

Nederlandse OnderwijsTentoonstelling

nederlandse onderwijstentoonstelling|not 2011Deze week is het weer zo ver. In Nederland gaat de NOT (de Nederlandse OnderwijsTentoonstelling) weer door. Van 25 tot en met (we willen geen parkeermeterdiscussies) 29 januari 2011 kun je in de Utrechtse jaarbeurs terecht om je onder te dompelen in de wereld van het onderwijs. Je kunt er op bezoek gaan bij nagenoeg alle Nederlandse en educatieve uitgeverijen en onderwijsondersteunende instellingen. Na afloop van deze beurs ben je dan goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Dit moet je meegemaakt hebben

Dit jaar zal ik zelf twee dagen naar de NOT gaan. Om het aanbod van de verschillende uitgeverijen en ondersteunende diensten van nabij te bestuderen. Zo kan ik jullie in de toekomst nog beter op de hoogte houden!

14:24 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: nederlandse onderwijstententoonstelling, not, onderwijsvernieuwing | |

2011.01.16

Weg die handel? Ja, maar...

Deze week verscheen het volgende bericht in nagenoeg alle Vlaamse kranten. Zelfs de gesproken pers nam het in een aantal gevallen meteen over:

toeters de morgen.png

Enerzijds ben ik heel blij. Ik ijver immers al jaren voor het afschaffen van de Toeters en de Kontrabas in het kleuteronderwijs. Voor mij (als psychopedagogisch consulent in een Centrum voor leerlingenbegeleiding) is het oordeel van de kleuterleidsters over de schoolrijpheid van de aan haar toevertrouwde kleuters meer dan voldoende. Anderzijds vind ik wel dat een en ander moet genuanceerd worden. Ik verklaar mij nader:

  • Men geeft geen antwoord op de vraag waarom kleuterleidsters zo blijven vasthouden aan de Toeters en de Kontrabas. Dit antwoord is nochtans niet ver te zoeken. Nog te vaak moeten kleuterleidsters hun terechte oordeel over de schoolrijpheid van een kleuter 'verdedigen' tegen ouders die dit oordeel niet aanvaarden en blijven vasthouden aan het feit dat hun kind 'het thuis wel allemaal kan' en dat de kleuterschool toch maar 'een speelschool is en dat hun kind dan maar het eerste leerjaar moet dubbelen omdat er daar tenslotte wel geleerd wordt'. De objectieve gegevens uit een test moeten dan het (in de ogen van de ouders) subjectieve oordeel van de kleuterleidster staven. Het is ook vaak zo dat de ouders enkel na de confrontatie met het resultaat van een test zich neerleggen bij het advies van de kleuterleidster.
  • 'De test is niet alleen verouderd, hij is ook wetenschappelijke nonsens'. Hier gaat men te sterk uit de bocht. Ik staaf dit aan de hand van de beoordeling van de Toetertest zoals je die kunt controleren in het Vlaamse CAP-vademecum. Dit is een vademecum waarin het Antwerpse coördinatieteam voor psychodiagnostiek onder leiding van Walter Magez diagnostische instrumenten en methodes voor de centra voor leerlingenbegeleiding beoordeelt. Voor Vlaanderen is dit een toonaangevend beoordelingsinstrument. Over de oude versie stond er in dit vademecum inderdaad dat men de Toeter niet kon gebruiken om uitspraken te doen over de schoolrijpheid van een kleuter. Over de door Lessius gehernormeerde Toeter lees je in dit vademecum dat men wel een betrouwbare uitspraak kan doen op basis van de totaalscore, maar niet op basis van de verschillende deelscores.
  • De uitspraak: 'De meerderheid van de kleuterscholen laat hun vijfjarigen dezer dagen de toetertest afleggen om te zien of de kinderen schoolrijp zijn' wekt verkeerdelijk de indruk dat men enkel de uitslag van een kind op de Toeter gebruikt om te bepalen of het schoolrijp is. Dat is niet zo. Aangezien de Toeter (en bij uitbreiding ook de Kontrabas) enkel het cognitieve domein bestrijkt, wordt hij steeds aangevuld met observaties in verband met de andere ontwikkelingsdomeinen zodat er een totaalbeeld van de kleuter ontstaat.

Nogmaals: ik ben ervan overtuigd dat een ervaren kleuterleidster geen test nodig heeft om juist in te schatten of een kind op alle essentiële domeinen voldoende rijp is om de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar met succes te maken. Door hen verder te vormen in het leren kijken naar kleuters en hen goede observatie-instrumenten ter beschikking te stellen, kan hun inschattingsvermogen alleen maar versterken. Maar zolang kleuterleidsters zich niet ernstig genomen voelen door ouders tenzij ze met toetsgegevens voor de dag komen, zullen ze hier graag op terugvallen. In een tijd waar veel ouders een groot stuk van de opvoeding van hun kinderen delegeren aan de school is het nog maar de vraag of de ouders in alle gevallen hun kind beter kennen dan de kleuterleidster.

Maar nogmaals: op zich vind ik het een goede zaak dat Toeter en Kontrabas zouden worden afgevoerd. Er zijn betere instrumenten op de markt om een objectieve uitspraak te kunnen doen over de cognitieve factor. Maar of de tijd er al rijp voor is om dergelijke toetsen volledig af te schaffen, is nog zeer de vraag.

Mij lijkt het dat het verschijnen van de OVSG-brochure ‘Samen over de drempel’ die kijkwijzers bevat die de kleuteronderwijzer helpen om het klasaanbod beter af te stemmen op wat de kleuters nodig hebben, niet vreemd is aan de aandacht die ineens aan de schoolrijpheidtesten van de derde kleuterklas wordt geschonken. Binnenkort kun je een bespreking van deze brochure lezen op mijn boekenblog http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be.

aangezien dit bericht ook relevant is voor ouders, kun je het ook terugvinden op http://ouders-en-school.skynetblogs.be onder de titel Over Toeter en Kontrabas.

2010.12.19

De Khan Academie

khan academyEen gratis internetklas voor de wereld. Zo mag je de Khan Academy intussen wel noemen. Salman Kahn had aanvankelijk niet gedacht dat zijn didactische Youtube-filmpjes, die hij maakte om zijn nichtje te ondersteunen, zo succesvol zouden worden. Omwille van dit succes kun je nu op het Internet de Khan Academy bezoeken. Je vindt er al meer dan 1800 didactische video's over onderwerpen uit verschillende vakgebieden zoals algebra, rekenen, bankieren en geld, biologie, chemie, geschiedenis, ... en allemaal gratis! De nadruk in deze filmpjes ligt op het overbrengen van de inhoud. Ze zijn dan ook doeltreffend door hun soberheid. De Khan Academy is de illustratie bij uitstek van hoe de nieuwe media het onderwijs van de 21e eeuw kunnen vormgeven. In het filmpje hieronder wordt Salman Khan geïnterviewd. Meteen maak je kennis met een uitzonderlijk man.

Op Youtube heb je een volledig kanaal gewijd aan de Khan Academy: http://www.youtube.com/user/khanacademy. In het filmpje hieronder leert Salman Kahn jou hoe je het kunt gebruiken.

18:54 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: afstandsleren, didactiek, ict, internet, internetleren, media, methodiek, online leren | |

2010.11.13

Sudbury Valley School

Sudbury-onderwijs is een vorm van onderwijs die is vernoemd naar de Sudbury Valley School die in 1968 werd opgericht in het Amerikaanse Framingham (Massachusetts). Het is een vorm van onderwijs waar de kinderen vrij zijn om te doen wat ze willen binnen de democratisch opgestelde regels van de school. Er zijn dus geen opgelegde klassen, leerplannen, overhoringen. De kinderen zijn volledig verantwoordelijk voor hun eigen leren. Omdat deze vorm van onderwijs ook naar Vlaanderen is overgewaaid, plaats ik graag deze documentaire op mijn blog. Deze geeft een duidelijke kijk op dit onderwijssysteem.

19:48 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: onderwijsmethoden, sudbury | |

2010.11.06

Nu ook een AVI-forum!

Eerder kondigde ik hier mijn boek over de nieuwe AVI-procedure, AVI-binnenstebuiten, al aan. Het was net op tijd klaar voor de boekenbeurs. Nu, een week later, kan ik jullie het AVI-forum op www.avi-lezen.be voorstellen.

aviforum

Aangezien een rubriek met 'veelgestelde vragen' op het Internet nooit 'af' is wou ik het werk dat ik aan mijn boek heb besteed meteen borgen door er een Internet-forum aan toe te voegen. Op die manier kan ik de antwoorden op de vragen uit mijn boek indien nodig verduidelijken en nieuwe vragen heel snel en objectief beantwoorden. Op www.avi-lezen.be vind je:

  • het AVI-forum;
  • een conversietabel voor het omzetten van de oude AVI-niveaus naar de nieuwe en omgekeerd;
  • een verwijzing naar enkele AVI-uitgaven van de uitgeverij.

Het forum zelf is heel gebruiksvriendelijk. Je kunt er op een eenvoudige manier zelf vragen stellen, vragen beantwoorden of reageren op vragen en antwoorden van anderen. Je hoeft hiervoor vooraf niet te registreren.

Met dank aan de uitgeverij om dit voor mij te realiseren.

14:48 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: avi, lezen, taal | |

2010.10.24

Vlaamse kleuters moeten gezonder eten

1 2 3 aan tafel.pngIn november 2002 startte de Universiteit Gent een grootschalig onderzoek naar de voeding bij kleuters. De bedoeling van dit onderzoek was het voedingspatroon van kleuters in Vlaanderen in kaart te brengen, deze te toetsen aan de voedingsaanbevelingen voor deze leeftijdsgroep en de belangrijkste knelpunten te identificeren. Extra aandacht ging ook naar de dagelijkse calciuminname van de kleuters. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat kinderen nog te weinig gezond eten:

  • ze drinken te weinig melk en water en te veel frisdrank;
  • ze eten te weinig volkorenbrood;
  • ze eten te weinig groenten en fruit;
  • ze eten te weinig vis;
  • ze eten te veel snoep.

De mensen achter de website www.123aantafel.be willen hier verandering is brengen. Op deze website kun je eerst en vooral de resultaten van het onderzoek uitgebreid bekijken in de rubriek onderzoek voedingspatroon kleuters. In de rubriek gezonde voeding voor kleuters kun je lezen hoe het wel moet. Dit wordt verder geconcretiseerd in de rubriek de actieve voedingsdriehoek. Leerkrachten komen in de rubriek in de klas te weten wat zij kunnen doen. Wie de theorie in de praktijk wil brengen, kan aan de slag met de voorstellen uit de rubriek lekkere recepten.

Een en ander kun je ook nalezen in de brochure 1 2 3 aan tafel, die je gratis van de website kunt afhalen.

19:53 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: gezonde voeding, gezondheid, voeding, voedingsdriehoek | |