2009.10.31

Over de motorische ontwikkeling en de leervaardigheden bij kinderen: een waarschuwing voor de 21e eeuw

23:19 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: taal, ontwikkeling, leren, leerproblemen, adhd, gedragsproblemen, add, taalontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, motorische ontwikkeling, leerontwikkeling | |

2009.10.24

Schrijven voor personen met dyslexie: 73 richtlijnen

dedicon - goed te lezenDe Nederlandse stichting Dedicon is gespecialiseerd in het maken van alternatieve leesvormen die aantrekkelijk zijn voor de gebruikers. In 2007 werkte de stichting het project Richtlijnen dyslexie uit met de steun van de Nederlandse Stichting Dyslexiefonds en het Nederlandse Revalidatiefonds.

De 73 richtlijnen die in het kader van dit project opgelijst werden, vind je terug op de website www.goedtelezen.nl. Deze richtlijnen hebben betrekking op verschillende aspecten, te weten:

  • papier
  • indeling
  • opmaak bladspiegel
  • opmaak lettertype
  • opmaak illustraties en kleur
  • samenhang tussen studiemateriaal
  • taal en tekst
  • digitaal materiaal - navigatie
  • digitaal materiaal - opmaak en toepassingen

Om deze lijst met tips nog toegankelijker te maken, heeft men ze voorzien van ingangen voor specifieke beroepsgroepen:

Wie meer wil weten over de zeer sterke wetenschappelijke en professionele onderbouw van dit project, kijkt best ook eens onder de rubriek Het project.

21:59 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: lezen, taal, dyslexie, leerproblemen, leesproblemen | |

2009.10.17

Kennisbank Wiskunde

kennisbank wiskundeIn de Kennisbank Wiskunde kunnen leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs allerlei informatie vinden over Wiskunde. Deze Kennisbank Wiskunde is in eerste instantie bedoeld voor leerkrachten (en leerkrachten in opleiding) van het secundair onderwijs. Aangezien ze ook gekoppeld werd aan de Kennisbank Wiskunde voor het basisonderwijs, is ze een ideale toegangspoort voor alle leerkrachten. Je kunt de Kennisbank Wiskunde doorzoeken:

  • op thema
  • via de inhoudstafel van de schoolboeken (werkte niet op het moment dat dit bericht geschreven werd)
  • via de woordenlijst
  • via een vrije zoekopdracht

Bij elk van deze doorzoekmogelijkheden kun je de onderwijsniveaus aanduiden waarvoor je iets zoekt:

Gewoon uitproberen is de boodschap. De inhoud is te rijk en te uitgebreid om in dit korte bericht te bespreken.

17:30 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: rekenen-wiskunde | |

2009.10.03

Eenvoudig communiceren

eenvoudig communiceren

De Nederlandse uitgeverij Eenvoudig Communiceren wil mensen die slecht lezen meer bij de samenleving betrekken door hen passende informatie te bieden. Ze ontwikkelt al vijftien jaar boeken en kranten voor moeilijke lezers. Een greep uit hun aanbod:

  • Geschiedenis, met onder andere een boek over het concentratiekamp Auschwitz.
  • Kookboeken, met onder andere een multicultureel kookboek.
  • Leeslicht-reeks, met boeken van bekende Nederlandse schrijvers.
  • Misdadig, een reeks misdaadthrillers.
  • Reality-reeks, een reeks boeken over thema's die aansluiten bij de leefwereld van jongeren.
  • Schaduw-reeks, een reeks korte, spannende verhalen voor jongeren die geschreven werden door Britse thriller-schrijvers en vertaald werden in het Nederlands.
  • De school is van ons, met momenteel een lesboek Sociale Vaardigheden voor het beroepsonderwijs.
  • Vlaamse Reuzen-reeks, met verhalenbundels van Kristien Hemmerechts en Herman Brusselsmans.
  • Wereldverhalen, een reeks met klassiekers uit de wereldliteratuur.

Voor al deze uitgaven houdt de uitgeverij zich aan haar eigen Richtlijnen Eenvoudig Communiceren. Deze richtlijnen beperken zich niet enkel tot de tekst. Ook de opmaak wordt hierbij betrokken.

De uitgeverij heeft ook een reeks boeken die mensen uit de basiseducatie zeker zal interesseren. De reeks Op het werk behandelt thema's zoals:

  • Hygiëne op het werk. Hoe doe je dat?
  • Seksuele intimidatie op het werk.
  • Pesten op het werk.

De moeite van het bezoeken meer dan waard.

21:04 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: basiseducatie, communiceren, gok, volwassenenonderwijs, onderwijskansen, moeilijke lezers, eenvoudig communiceren | |

2009.09.26

School+ Platform voor een school zonder uitsluiting

school+ platform voor een school zonder uitsluitingSchool+ Platform voor een school zonder uitsluiting is een gemeenschappelijk initiatief van Cera, Porticus, de Stichting Koningin Fabiola en het Hoger Instituut voor de Arbeid in samenwerking met nog een hele reeks andere partners. Het platform heeft als doelgroep alle Belgische scholen die zich willen inzetten voor een meer effectief onderwijs aan sociaal achtergestelde groepen en hun partners, waaronder de centra voor leerlingenbegeleiding. De website bevat informatie die hen daarbij wil ondersteunen:

23:24 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: zorg, gok, inclusie, zorgbeleid, onderwijskansen | |

2009.09.20

Databank Interactum-project Gelijke Onderwijskansen

hiva - materialenbank interactum-projectIn de materialenbank van het Interactum-project Gelijke Onderwijskansen kan je heel wat informatie vinden over dit onderwerp. Interactum is een samenwerkingsverband tussen de volgende vrije hogescholen:

Deze hogescholen willen bewust de gelijke kansen in het onderwijs hoog in het vaandel dragen. Eén van de gezamenlijke nascholingsprojecten van de respectievelijke departementen lerarenopleiding betrof (in 2002-2003) het "Werken aan gelijke onderwijskansen: met élk van onze leerlingen naar de eindstreep". Het Hoger Instituut Voor de Arbeid (HIVA) werkte mee aan het kernprogramma en ontwierp deze materialendatabank ter ondersteuning van de nascholingen. Het projectteam besliste nadien om deze materialenbank open te stellen voor alle geïnteresseerden.

Het materiaal is bedoeld voor vorming van professionelen uit de nederlandstalige onderwijswereld m.b.t. kansarmoede en gelijkekansenbeleid in het onderwijs. Het gaat niet om een internationale wetenschappelijke bibliografie.

00:43 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: zorg, gok, zorgbeleid, onderwijskansen | |

2009.09.12

Bijscholing...

Op de expertendag Handelingsgericht Werken in Sint-Amandsberg (10 september 2009) hoorde ik deze uitspraak die te mooi was om jullie te onthouden:

Geen enkel kind doet zijn best om het slecht te doen.
Geen enkele ouder doet zijn best om het slecht te doen.
Geen enkele leerkracht doet zijn best om het slecht te doen.

Waaruit je dan volgens mij kunt besluiten:

Laat ons ons best doen om het goede bij elk kind, elke ouder en elke leerkracht te benoemen en te appreciëren...

15:30 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: handelingsgericht werken | |

2009.09.06

Informatiegeletterdheid

De hoeveelheid informatie die vandaag de dag op ons afkomt is enorm. Om hier goed mee om te kunnen gaan, hebben we een aantal essentiële vaardigheden nodig. Deze vaardigheden noemen we informatiegeletterdheid. Het is een belangrijk taak voor het onderwijs om de leerlingen en studenten informatiegeletterd te maken. In het volgende fimpje krijg je alvast een voorproefje.

19:01 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: leerstrategieen, levenslang leren, geletterdheid | |

2009.08.29

Onderwijs van morgen

onderwijs van morgen

De website Onderwijs van morgen is een initiatief van de educatieve uitgeverij Malmberg. De redactie schrijft over de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen over het onderwijs van morgen en gaat daarover in discussie met de lezers. Daarnaast verzamelt ze op deze website praktijkvoorbeelden van leerkrachten in de klas die een innovatief idee hebben. Daarnaast bezoekt de redactie regelmatig een school waar wordt gewerkt met materialen en middelen van uitgeverij Malmberg. Het gaat daarbij meestal om nieuwe leermiddelen of nieuwe werkwijzen.

rubriekenIk vermeld deze website op deze blog voornamelijk omwille van de meer dan interessante artikelen die op deze website te vinden zijn onder de diverse rubrieken. Elk artikel is kort en laat zich vlot lezen. Een greep uit het aanbod:

  • De invloed van nieuwe media op taal.
  • FLOW: de drijvende kracht achter motivatie.
  • Meer over het brein. Het procedurele geheugen.
  • Internet als ontbijt.
  • Education 3.0: waar willen we heen.

Nieuwsgierig geworden? Neem zeker een kijkje.

17:49 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: media, ict, motivatie, didactiek, jongerencultuur, differentiatie, onderwijsvernieuwing, leerstijlen | |

2009.08.14

De sociale noden van een kind met ASS in de klas

Professor Connie Kasari van de Universiteit van Californië bespreekt in deze video op welke manier scholen uit het reguliere onderwijs nog beter aan de sociale noden van kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis kunnen tegemoet komen.

23:29 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ontwikkeling, autisme, ass, ontwikkelingsstoornis, autismespectrum | |