2013.12.15

Over de kwaliteit van de Vlaamse leerkrachten

vlaamse leerkrachten toch bij de beste van de klas


Maar vergeet ook deze nuancering in dit artikel niet te lezen. Geen reden tot euforie dus:

Maar dit wil niet zeggen dat er geen probleem is, zegt Van Damme. 'Het rapport uit oktober was juist: Vlaanderen heeft wel degelijk redenen om zich zorgen te maken. Ten eerste scoren de opleidingen vooral slecht op pedagogie, maar dat drukken de OESO-cijfers niet uit. Ten tweede moet men werken aan het maatschappelijk aanzien. Ook al scoren de Vlaamse leraren internationaal goed, ze zijn in eigen land niet de beste van de klas. Ze scoren daar zelfs lager dan het gemiddelde van de hoog opgeleiden.

Kortom: de echte bollebozen willen zelden nog leraar worden, en dat is op termijn een probleem. 'Als de maatschappelijke waardering daalt, daalt het aantal leerkrachten', zegt Van Damme. 'En om dat tekort op te vangen, haalt men het niveau van de opleidingen omlaag. Zo komt Vlaanderen in een negatieve spiraal.'

11:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: lerarenopleiding, onderwijsbeleid | |

Dyslexie genezen? Toch even nuanceren

vlaamse onderzoekers stapje dichter bij dyslexie


Op 6 december kon je dit bericht lezen in de krant. Nog dezelfde dag werd ik er op aangesproken: of ik al gelezen had dat men dyslexie nu kon genezen. Zeker is dat iemand die tot dit besluit komt na het lezen van dit artikel, veel te kort door de bocht gaat. Ik citeer het artikel letterlijk:

De nieuwe bevindingen zijn dan ook een belangrijke stap in de zoektocht naar een manier om dyslexie te behandelen. 'Er is natuurlijk nog veel bijkomend onderzoek nodig, maar nu weten we wel welke richting het uitgaat', zegt Bart Boets.

Persoonlijk had ik dat stukje over de magneetstimulatie niet ter sprake gebracht. Het is nu enkel nog wachten op de een of andere zelfverklaarde magneto-therapeut om met een dergelijke 'behandeling' bezorgde ouders veel geld afhandig te maken.

10:57 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: dyslexie, lezen, leesproblemen, remedieren | |

2013.12.08

Resultaten PÏSA 2012 gekend

resultaten pisa 2012

PISA is de afkorting voor Programme for International Student Assessment. Het is een grootschalig internationaal onderzoek dat de kennis en vaardigheden van 15-jarigen test.

Het onderzoek werd voor het eerst uitgevoerd in 2000 en wordt elke drie jaar herhaald. In elke cyclus worden dezelfde drie cognitieve domeinen onderzocht: leesvaardigheid, wiskundige geletterdheid en wetenschappelijke geletterdheid. De nadruk ligt steeds op functionele vaardigheden en kennis, die mensen ertoe in staat stellen om actief te functioneren in de maatschappij.Eerder deze week werden de resultaten van PISA 2012 bekend gemaakt. Hieronder vind je alvast de link naar de rapporten:

http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm

15:09 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: leesbegrip, leesvaardigheid, lezen, pisa, wetenschappelijke geletterdheid, wetenschappen, wiskunde, wiskundige geletterdheid | |