2012.03.18

Over inclusief onderwijs

rolstoel.pngVolgens sommige mensen moet het inclusief onderwijs op termijn het buitengewoon onderwijs vervangen. Ze beroepen zich daarvoor op het VN-verdrag dat stelt dat kinderen met een beperking niet mogen uitgesloten worden van het algemeen onderwijssysteem. De vraag is dan of buitengewoon of speciaal onderwijs al dan niet valt onder de term 'algemeen onderwijssysteem'. In datzelfde verdrag lees je immers ook:

De Staten die Partij zijn erkennen het recht van personen met een handicap op onderwijs. Teneinde dit recht zonder discriminatie en op basis van gelijke kansen te verwezenlijken, waarborgen Staten die Partij zijn een inclusief onderwijssysteem op alle niveaus en voorzieningen voor een leven lang leren en wel met de volgende doelen:

a) de volledige ontwikkeling van het menselijk potentieel en het gevoel van waardigheid en eigenwaarde en de versterking van de eerbiediging van mensenrechten, fundamentele vrijheden en de menselijke diversiteit;

b) de optimale ontwikkeling door personen met een handicap van hun persoonlijkheid, talenten en creativiteit, alsmede hun mentale en fysieke mogelijkheden, naar staat en vermogen;

c) het in staat stellen van personen met een handicap om effectief te participeren in een vrije maatschappij.

Ik ga me zeker niet mengen in de interpretatie van dit VN-verdrag en het formuleren van besluiten. Daar zijn andere en veel verstandiger mensen mee bezig. Maar sta me toe om mijn bezorgdheid te formuleren. Het onderwijs heeft als doel om een omgeving voor kinderen te creëren waarin zijn sociale en cognitieve vaardigheden zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Iets dergelijks vind je trouwens terug in het VN-verdrag. DIt is een en-en- en geen of-ofverhaal. Moeten we dan niet heel goed nadenken of het reguliere onderwijs wel de juiste plaats is om dit te realiseren? Ik zou niet graag (moeten) meerwerken aan een systeem waarbij een kind met speciale onderwijsbehoeften een kind is dat in het reguliere onderwijs niet naar zijn staat en vermogen bijleert, misschien in zijn onwetendheid (en dit is NIET denigrerend bedoeld) wel gelukkig is, maar eigenlijk misbruikt wordt als 'tentoonstellingskind' als bewijs voor hoe inclusief ons onderwijs wel is. Want dat is even discriminerend en vernederend.

Hoe dan ook: voor het inclusief onderwijs dat het VN-verdrag voorstaat zullen er heel veel materiële en financiële middelen moeten gevonden worden. Zomaar van de scholen eisen dat ze het met dezelfde middelen moeten waarmaken, is belachelijk en onverantwoord. Ook daar zullen de voorvechters van elke vorm van inclusief onderwijs in de nabije toekomst moeten rekening mee houden.

19:28 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: inclusie | |

De commentaren zijn gesloten.