2012.01.28

Over remediëren

Als je niet meer kan volgen,
dan zal ik niet blijven voorlopen,
want als ik voorloop,
verlies je me uit het oog...
 
Als je niet meer kan volgen,
dan zal ik niet achter jou lopen,
want als ik achter jou loop,
voel je mijn adem in jouw nek...

Als je niet meer kan volgen,
dan zal ik naast jou lopen,
want als ik naast jou loop,
dan voel je dat ik bij je ben...

Als ik bij je ben,
sla ik mijn arm om je heen,
zodat je weet
dat ik jouw tempo volg...
 
Lieven
2011-10-06

19:18 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: reflectie | |

2012.01.22

Over het belang van de eerste schoolweken voor de klassfeer

De eerste weken van het schooljaar zijn belangrijk voor de kwaliteit van de groepssfeer. De leerkracht moet, voor de informele leiders uit de groep opstaan, samen met de klas de regels en normen vastleggen. Daarnaast is het belangrijk dat hij de ouders betrekt bij het onderwijs van hun kind. Boaz Bijleveld schreef hierover een boek: De gouden weken. Ik besprak het op http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/archive/2012/01/.... Zeker lezen!

19:40 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: groepsvorming, klassenmanagement, ouderbetrokkenheid, oudercontact, ouders | |

2012.01.15

Open Brief van Prof. dr. Wim Van den Broeck i.v.m. Sticordi

Prof. dr. Wim Van den Broeck en Mevr. Eva Staels hebben een Open Brief geschreven waarin ze hun bekommernissen in verband met de geplande onderwijsregelving over het toekennen van sticordimaatregelen op een rijtje zetten. We kunnen deze Open Brief alleen maar onderschrijven.

Met toestemming van de auteurs plaatste ik deze brief op de Sticordibank. Je kunt hem nalezen via de volgende verwijzing: http://sticordibank.wikispaces.com/file/view/Open+brief+r....

20:42 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: compenseren, dispenseren, onderwijsbeleid, open brief, remediëren, stimuleren | |

Recente inzichten over autisme

Een lezing om toch even tijd voor te maken!

17:56 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: asperger, ass, autisme, autismespectrum, pdd-nos | |

2012.01.07

Excellente brochure (hoog)begaafdheid

excellentie in ontwikkeling - handreiking (hoog)begaafdheidOp de website van de Nederlandse KPC-groep vond ik een brochure voor leerkrachten over (hoog)begaafde leerlingen in de klas. Met deze brochure wil de Nederlandse Vereniging de Samenwerkende Landelijke Pedagogische Centra  aan leerkrachten praktische informatie geven over (hoog)begaafdheid en concrete tips om deze leerlingen te helpen om hun talenten maximaal te ontplooien. De visie hierachter is dat de school en klas een zeer belangrijke en rijke stimulerende omgeving zijn waardoor talenten bij leerlingen zichtbaar worden.

De brochure draait rond de volgende vragen die leerkrachten zich geregeld stellen als het gaat over (hoog)begaafdheid:

  • Wat is (hoog)begaafdheid?
  • Welke factoren beïnvloeden (hoog)begaafdheid?
  • Hoe voelt het om (hoog)begaafd te zijn?
  • Hoe herken ik een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters?
  • Hoe organiseer ik het signaleren?
  • Hoe stel ik de onderwijsbehoefte van de (hoog)begaafde leerling vast?
  • Wat is onderpresteren?
  • Hoe begeleid ik (onderpresterende) (hoog)begaafde leerlingen?
  • Hoe ga ik om met ouders van (hoog)begaafde leerlingen?

Verwacht op deze vragen geen hoogdravende theoretische antwoorden. De auteur heeft deze theorie onmiddellijk vertaald naar de praktijk van de thuis-, klas- en schoolomgeving. Ze heeft de theorie omgezet in inzichten en aanbevelingen waarmee de leerkracht onmiddellijk in de klas aan de slag kan. Verwijzingen naar meer achtergrondinformatie vind je doorheen de tekst. Twee extra’s maken deze brochure bovendien tot een zeer leuke leerervaring: de kleurrijke en gevatte cartoons enerzijds en de bijkomende weetjes die je doorheen de brochure terugvindt in de kanariegele tekstkadertjes.

De brochure is gratis. Je kunt ze van het Internet halen via de website van de KPC-groep.

11:37 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: hoogbegaafd, intelligentie, onderpresteren, ontwikkeling, ontwikkelingsvoorsprong, verrijking, zorg, zorgbeleid | |