2012.01.07

Excellente brochure (hoog)begaafdheid

excellentie in ontwikkeling - handreiking (hoog)begaafdheidOp de website van de Nederlandse KPC-groep vond ik een brochure voor leerkrachten over (hoog)begaafde leerlingen in de klas. Met deze brochure wil de Nederlandse Vereniging de Samenwerkende Landelijke Pedagogische Centra  aan leerkrachten praktische informatie geven over (hoog)begaafdheid en concrete tips om deze leerlingen te helpen om hun talenten maximaal te ontplooien. De visie hierachter is dat de school en klas een zeer belangrijke en rijke stimulerende omgeving zijn waardoor talenten bij leerlingen zichtbaar worden.

De brochure draait rond de volgende vragen die leerkrachten zich geregeld stellen als het gaat over (hoog)begaafdheid:

  • Wat is (hoog)begaafdheid?
  • Welke factoren beïnvloeden (hoog)begaafdheid?
  • Hoe voelt het om (hoog)begaafd te zijn?
  • Hoe herken ik een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters?
  • Hoe organiseer ik het signaleren?
  • Hoe stel ik de onderwijsbehoefte van de (hoog)begaafde leerling vast?
  • Wat is onderpresteren?
  • Hoe begeleid ik (onderpresterende) (hoog)begaafde leerlingen?
  • Hoe ga ik om met ouders van (hoog)begaafde leerlingen?

Verwacht op deze vragen geen hoogdravende theoretische antwoorden. De auteur heeft deze theorie onmiddellijk vertaald naar de praktijk van de thuis-, klas- en schoolomgeving. Ze heeft de theorie omgezet in inzichten en aanbevelingen waarmee de leerkracht onmiddellijk in de klas aan de slag kan. Verwijzingen naar meer achtergrondinformatie vind je doorheen de tekst. Twee extra’s maken deze brochure bovendien tot een zeer leuke leerervaring: de kleurrijke en gevatte cartoons enerzijds en de bijkomende weetjes die je doorheen de brochure terugvindt in de kanariegele tekstkadertjes.

De brochure is gratis. Je kunt ze van het Internet halen via de website van de KPC-groep.

11:37 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: hoogbegaafd, intelligentie, onderpresteren, ontwikkeling, ontwikkelingsvoorsprong, verrijking, zorg, zorgbeleid | |

De commentaren zijn gesloten.