2007.06.22

Over de mnemotaurus en andere dieren

ezelsbrugHet meest gekende mnemotechnische middeltje was wel 't kofschip. Dit is ondertussen achterhaald door de nieuwe spelling en heet nu 't ex-kofschip. Je weet wel: deze regel geeft aan wanneer een zwak werkwoord een 't' of een 'd' krijgt bij het vervoegen.

Ik vond een website die volledig gaat over deze ezelsbruggetjes. Ze zijn keurig geordend per vak, met een speciale afdeling voor het basisonderwijs. Sommige zijn zo oud als de straat (Ah tante kom in, entrez, want er is preisoep op 't soupé), andere zijn verrassend nieuw ('t sexy fokschaap).

Deze website wordt voortdurend aangevuld. Het is dus zeker de moeite om er geregeld naar terug te keren. Nog een laatste:

De zuilen zijn dik! (Dorische, Ionische en Korintische zuilen).

22:22 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: ezelsbruggetjes, geheugen | |

2007.06.15

Visueel-ruimtelijk leren

visual-spatial resourceIk sprak in deze weblog al eerder over visueel-ruimtelijk leren (Hoogbegaafdheid, ADHD en visuospatieel leren). Kinderen die visueel-ruimtelijk leren, denken meer in beelden dan in woorden. Ze leren veel beter door te zien dan door te horen en niet door te herhalen en in te drillen. Ze leren iets onmiddellijk in zijn geheel maar moeten eerst het geheel begrijpen voor ze de details kunnen leren. Eens ze dat totaalinzicht hebben, kennen ze het geleerde voor eens en altijd. Deze kinderen leren niet op de manier die men doorgaans in het onderwijs gebruikt: de stap-voor-stapmethode. Ze komen tot de juiste oplossingen zonder tussenstappen.

Op de website Visual-Spatial Resource wordt deze manier van leren uitvoerig besproken vanuit het standpunt van het kind, zijn ouder of zijn leerkracht. Dit alles wordt ondersteund door een groot aantal artikels die nagenoeg allemaal via deze website kunnen geraadpleegd worden.

23:15 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: visueel-ruimtelijk | |

2007.06.09

Spijbelen terug onder de aandacht

spijbelenDe scholen en de centra voor leerlingenbegeleiding moeten samenwerken als het gaat over het spijbelen van leerlingen. Omdat dit een zeer belangrijke opdracht is, heeft het departement onderwijs een webpagina gemaakt waar alle informatie is samengebracht. Deze webpagina is al een aantal jaren beschikbaar, maar toch (nog) niet (meer) door iedereen gekend.

Naast de wet- en regelgeving in verband met het spijbelen vind je op deze website ook nog de vertaling van een modelbrief om de ouders over deze wetgeving in te lichten. De talen zijn Albanees, Arabisch, Bosnisch, Duits, Engels, frans, Italiaans, Perzisch, Portugees, Russisch, Slovaaks, Spaans en Turks.

De website stelt ook - vrijblijvend - twee begeleidingsfiches ter beschikking die scholen kunnen gebruiken voor het opvolgen van de problematische afwezigheden. Ze bevat eveneens twee voorbeelden van goede praktijk.

23:15 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: spijbelen | |