2006.10.27

De terreur van de AVI-niveaus

dartsIk ben vandaag geschrokken. Erg geschrokken. Ergens in Vlaanderen worden de AVI-niveaus gebruikt om rapportpunten te geven voor lezen. Dit is wel de beste illustratie die ik tot nu toe kreeg van wat de terreur der AVI-niveaus vermag. Alsof lezen te verengen is tot het beheersen van een AVI-niveau.

AVI staat nog altijd voor Analyse Van Individualiseringsvormen. Dat wordt duidelijk vergeten als men het systeem gebruikt als puntencriterium. Ieder AVI-niveau speelt zich af tussen bepaalde grenzen voor snelheid en nauwkeurigheid. Intussen zou het toch al moeten geweten zijn dat sommige kinderen zeer traag lezen, maar zeer nauwkeurig. Ikzelf testte geregeld door bij kinderen die foutloos maar te traag lazen. Vaak waren er kinderen bij die nagenoeg foutloos het hoogste niveau haalden, maar faalden voor tempo op AVI 4. Wat zeggen die punten dan? Te traag? Te onnauwkeurig? Te traag én te onnauwkeurig? Een AVI-niveau bevat gewoon een bepaald aantal technische leesmoeilijkheden. Je kunt het ook anders stellen: wat heb je het liefst: een trage maar nauwkeurige lezer of een snelle en onnauwkeurige lezer... Zorg voor nauwkeurigheid bij het lezen en vooral veel leesplezier. Het tempoprobleem zal zich dan voor een deel oplossen doordat de leerling graag blijft lezen. "Oefening baart kunst" is hier zeker op zijn plaats. Sommige mensen zullen nu eenmaal altijd trager lezen dan anderen. Betekent dit dat we moeten tevreden zijn als kinderen spellend lezen? Neen. Maar misschien moeten we het woordje snel lezen gaan vervangen door vlot of vloeiend lezen. Dan zitten we meteen ook op dezelfde golflengte met de definitie van dyslexie, die intussen ook spreekt over problemen bij het vlot en nauwkeurig lezen...

Intussen werkt men in Nederland aan een nieuwe toetsprocedure voor het lezen. Cito en KPC-groep hebben de krachten gebundeld. Het is de bedoeling om in 2008 met nieuwe AVI-kaarten buiten te komen, die enkel nog zullen bedoeld zijn voor diagnostisch onderzoek van enkele kinderen. Een puntentarifering voor het behaalde AVI-niveau behoort dan ook definitief tot het verleden... Gelukkig maar!

21:52 Gepost door Lieven Coppens | Permalink | Tags: lezen, avi, taal | |

Commentaren

2de leerjaar Mijn dochter kwam vandaag thuis met het maandrapportje. Na berekening haalt ze 90.4% voor taal (tweede leerjaar). Gelukkig werd niet het AVI-niveau gebruikt waar daar haalt ze met moeite slechts AVI-1. Vandaar dat we nu een logopediste hebben ingeschakeld om haar (spellend) lezen bij te werken.

Gepost door: repelsteel | 2006.10.27

avi op het rapport Avi-niveau op het rapport? Ach, daar kan ik nog eventueel mee leven (als daarnaast ook leesbegrip, -ervaring, -interesse op 't rapport staan). Maar wat ik een ramp vind, is dat ouders vervolgens in de bieb vragen naar een boek met dat precieze AVI-niveau. Niet de inhoud van het boek is belangrijk, maar het goede AVI-nummer. "Dit boek past bij jou, kijk maar naar het AVI-nummer." Ik snap daar niks van.
Maar ik snap wel dat kinderen dan niet graag meer lezen. Lezen is dan een training voor de volgende AVI-wedstrijd.

Gepost door: Elke | 2006.10.28

nadat mijn dochter, ondanks haar uitstekend leesbegrip en ook leestechniek, op het einde van het 1°lj eindigde op een AVI 1 heb ik in de vorige vakantie samen met haar veel gelezen maar haar ook verteld dat zij gerust een vinger mocht gebruiken om haar tekst te volgen. Begin 2°lj werd ze opnieuw getest en toen had ze plots een AVI3 goed. Soms hebben kinderen kleine hulpmiddellen nodig op snelheid te kunnen halen. Jammer dat niet iedereen daar open voor staat.

Gepost door: VEERLE | 2006.11.16

De commentaren zijn gesloten.